سرمایه پرداز

تامین سرمایه / جذب سرمایه

بنگاه مسلط

بنگاهــی با این توانایی که قیمت های بازار را تعیین کند.

بستانکار

وام دهنــده، چه از طریق ایجاد وام و خرید اوراق قرضه باشــد و چه صرفا قرض دهنده پول باشد و اجازه پرداخت آن در آینده را بدهد.

بریکس

حروف اختصاری برای کشورهای در حال توسعه ای که سریع ترین آهنگ رشد اقتصادی را تجربه می کنند.

جیم اُنیل ،اقتصاددان ارشد در گلدمن ساکس در ســال 2001 حروف اختصاری بریکس را برای چهار کشور بعدی که انتظار داشــت وارد باشــگاه بزرگ اقتصادی شوند، معرفی کرد: برزیل، روسیه، هند و چین.

به ویژه در ســال های بعد از سقوط مالی 2008 نرخ رشد چهار کشور بریکس دچار واگرایی شد و دیگر اقتصادهای نوظهــور وضعیت امید بخش تری پیــدا کردند. برخــی از این اقتصادهای نوظهور حتی از برزیل و روسیه هم که دچار ضعف شدید اقتصادی شده اند، عملکرد بهتری دارند.

برون مرزی

جایی که در آن قواعد کشــور یک فرد یا بنگاه، دیگر حاکم نباشد. این وضعیت می تواند به معنای دقیق کلمه برون مرزی باشد، مانند موردی که ســرمایه گذاران پول های خود را به یکی از جزایر دریای کاراییب که گریــزگاه مالیاتی اســت، منتقل کننــد.

ممکن هم هســت که منظور برون مرزی به معنای قانونی آن باشــد، مانند مــوردی که در آن برخی تراکنش های مالی مشخصی که برای مثال در شهر لندن اتفاق می افتد، به دلیل مســائل مقرراتی اینطور در نظر گرفته می شــود که به شــکل برون مرزی اتفاق افتاده است.

برون سپاری

منتقل کردن فعالیت هایی که تا پیش از این، داخل بنگاه انجام می شد، به شــرکتی بیرونی، که می تواند آن را با هزینه کمتری انجام دهد.

بنگاه های بــزرگ از اوایل دهه 1990 میلادی حجم روز افزونی از کســب و کار خود را برون سپاری کرده اند. بسیاری از این بنگاه ها کارهایی را به کارکنانی ارزان تر در بنگاه های کشــورهایی چون هند برون ســپاری مــرزی کرده اند.

البته اینطور نیست که تمام فعالیت های برون مرزی نیاز به برون سپاری دارند؛ زیرا می توان آن ها را در یک بــازوی فرعی خارجی همین بنگاه انجام داد. این مسئله مناقشاتی سیاسی را در کشورهایی ایجاد کرده که به دلیل برون سپاری برون مرزی مشاغل خود را از دست داده اند.

افزایش دستمزد در کشورهای در حال ظهور مانند چین که مقصد مورد علاقه بسیاری از برون سپاری های برون مرزی اســت، معادله را برای بســیاری از فعالیت ها تغییر داده، و این فعالیت ها هم طی فرایندی که بازگشــت به داخل مرز نام دارد، به خانه برگشته اند.

بنگاهی که برون ســپاری می کند، می توانــد کارایی خود را با تمرکز بر فعالیت هایی که در آنها می تواند بیشــترین ارزش را ایجاد کند، بالا ببرد. بنگاهی هم که به آن برون سپاری می شود، می تواند کارایی خود را از طریق تخصصــی کردن یک فعالیت، بالا ببرد.

این فرآیند، دســتکم روی کاغذ حقیقت دارد. در عمل، مدیریت فرایند برون سپاری می تواند دشوار باشد؛ به خصوص برای فعالیت های پیچیده.